Friday, August 5, 2011

Selamat Jalan Uncle Jimmy dan cerita Ramadhan

Salam Ramadhan buat semua, Alhamdulillah sudah 5 hari kita berpuasa. Alhamdulillah juga masih diberi kesihatan yang baik untuk melaksanakan ibadah puasa. Abang Hadif pun Alhamdulillah setakat ini belum berlubang puasanya walaupun bila dah hampir waktu berbuka tu perangai dia Ya ampun naik pening kepala mama di buatnya. Sepuluh kali sekejap tanya bila nak malam, bila boleh berbuka.

Semalam hubby dapat berbuka bersama-sama kami. Seronok tak terkira. Sebenarnya sewaktu pulang dari ofis mak beritahu saya yang pakcik Azmi (kenalan rapat mak dan abah, yang memang rapat dengan kami sekeluarga) telah kembalik ke Rahmatullah petang semalam. Bergenang air mata mak masa bercakap. Maklumlah, mereka sangat akrab. Teringat dulu bila mak saya nak bersalinkan adik kembar, pakcik Azmi dan isterinya cik Midah la yang banyak membantu, dari menghantar ke hospital sampailah hari menjemput balik dari hospital. Susah senang mereka memang saling membantu.

Saya seka air mata bila teringat kebaikan Allahyarham. Semasa saya di tingkatan 1, saya bersekolah di Seksyen 16. Waktu itu saya ke sekolah menaiki bas sekolah Pak Mat yang selalu ada masalah. Suatu hari saya menapak balik dari sekolah ke rumah. Arwah pakcik Azmi kebetulan lalu, terus ajak saya menumpang keretanya. Dan, selepas hari itu, hari-hari Arwah akan tunggu saya di depan sekolah. Terharu sungguh rasa hati. Sehingga hari ini saya kenang kebaikan arwah. Semoga Allah permudahkan urusan Allah, semoga Allah di tempatkan di syurga firdausi. Semoga segala yang baik-baik untuk pakcik Azmi yang jika bergurau saya akan panggil dia uncle Jimmy. Seorang yang kelakar, yang sentiasa suka melawak.

Lepas berbuka semalam, saya dan seiisi keluarga sempat pergi melawat jenazah di rumahnya. Teringat-ingat kata-kata cik midah semasa saya memelukknya "doakan pakcik Azmi ye intan..." Selamat Jalan dan selamat tinggal pakcik Azmi. Mati itu pasti.

Mak cakap begini pada saya "kalau la mak yang mati dulu, macam manalah abah" maklum sahajalah, mak saya seorang suri rumah. Abah memang bergantung penuh dengan mak. Dari semua segi. Dan mereka memang sentiasa berdua. Nak ke pasar berdua. Nak ke supermarket berdua. Nak bayar cukai pintu berdua...nak pergi beli barang-barang dapur pun berdua. Agaknya kalau saya yang mati dulu, mungkin hubby tak terasa sangat, eh tiba2 rasa air mata bergenang. Teringat kata hadif semasa menonton Kasih Alia di TV3, mama, abang tak nak mama mati, nanti babah kawin dapat mama baru yang garang macam mama Anis. hahahha. Manalah hadif tahu dapat mama baru yang garang, sedangkan mama dia ni lagi la garang. Mesti babah dia cari mama yang lemah lembut gemalai, tak gitu babah? gitu...gitu..? hahahaha.

Apa pun, saya berdoa pada Allah, moga Allah beri kesihatan yang baik buat saya dan suami. Izinkan kami membesarkan anak-anak dan melihat anak-anak membesar. Boleh melakukan apa yang ingin kami lakukan bersama-sama, berkongsi hidup hingga hujung nyawa. Biarlah kasih sayang kami bukan berlandaskan nafsu semata-mata. Amin.

No comments:

Hidup ini penuh dengan dugaan, Tak ikut?
Penakut. Kalau ikut? eeii..eii..sukanya dia!!