Thursday, November 17, 2011

Hadif dan Disleksianya

Semalam ke sekolah Hadif, kena collect duit RM100 sambil tu jumpa cikgu utk tanya tentang pelajaran dia. Alhamdulillah, Hadif dapat naik kelas, walaupun bukan masuk kelas elit, tapi maknya ini tetap gembira. Hanya Allah sahaja yang tahu perasaan saya. Mungkin pada orang lain semua ini biasa-biasa sahaja, tapi tidak pada saya. Dengan apa yang Hadif harus lalui, dengan apa yang patut saya harungi. Mempunyai anak yang disleksia (dyslexia) memang mencabar. Masa mula-mula Hadif masuk darjah 1 saya pernah menangis teresak-esak sebab dia buat kesalahan dalam peperiksaan yang tak masuk akal. Akan tetapi, saya pujuk hati, saya buat sedikit rujukan, dan alhamdulillah, yang manis itu rasa rasakan juga hasilnya bila Hadif balik dan tunjuk kertas-kertas peperiksaan dia.

Bukan semuanya cemerlang, tetapi semuanya menunjukkan kemajuan. Teringat bila hubby call bagitahu hadif dapat 92 markah sains..saya menangis sepanjang jalan pulang dari pejabat. hahahaha. Emo maknya kan? tapi saya rasa sangat puas hati. Hadif berusaha dan mencuba. Dia cekal, susah macam mana dia cuba lakukan sebaik yang mungkin. Bila saya melihat dia menyiapkan latihan yang diberi, jenuh dia menung nak memikirkan jawapan, nak tulis huruf B jenuh dia memikir, nak tulis B atau D. kasihan rasanya, dan jenuh juga mama dia menjawab setiap kali dia bertanya. Semua itu cabaran buat saya, tetapi bila Hadif hadiahkan saya dengan pencapaian dia yang sentiasa meningkat ini, saya sangat gembira.

Ini ada sedikit info tentang disleksia. Hadif memang mempunyai kebanyakkan dari ciri-ciri di bawah. Dari segi biologinya, dengan tidak merangkaknya masa bayi...bila saya baca artikel ini saya geleng-gelengkan kepala. Subhanallah..maha suci Allah, hanya Allah yang mengetahui sebaik-baik perancangannya.

DISLEKSIA

DEFINISI

Perkataan “disleksia” (dyslexia) adalah hasil gabuangan dua perkataan Greek iaitu “Dys” yang bermaksud kesukaran dan “Lexis” bermaksud perkataan atau dengan kata lain, kesukaran menggunakan perkataan. Istilah ‘buta huruf’ juga digunakan untuk kategori ini. Seorang Profesor Berlin pada tahun 1887, merangkap seorang pakar perubatan dan ‘ophalomotologist’ telah memperkenalkan perkataan ‘Disleksia’ (Hammond dan Hugges, 1996:3)“Disleksia ialah satu ‘Disorder’ dalam kanak-kanak yang telah terima Pendidikan Biasa, tidak memperolehi kemahiran bahasa, bacaan, menulis dan ejaan yang setaraf intelek” (World Federation Of Neurology, 1968) Selain itu terdapat juga beberapa perkataan lain yang berkaitan dengan Disleksia, diantaranya ialah:-

  • Dyscalculia (Diskalkulia) iaitu seorang disleksia yang bermasalah dalam pengiraan ataupun matematik
  • Dysgraphia (Disgrafia) iaitu seorang disleksis yang bermasalah dalam bahasa
  • Dyspraxia (Dispraksia) iaitu seorang disleksis yang bermasalah dalam ko-ordinasi moto-mata-tangan

APA ITU DISLEKSIA?

Disleksia adalah satu masalah pembelajaran iaitu kesukaran mengenal huruf, membaca, menulis, mendengar dan bercakap disebalik pengajaran yang cukup dan peluang budaya yang sempurna. Sebenarnya masalah ini bukanlah satu penyakit dan ia tidak memerlukan ubat untuk mengubatinya, sebaliknya dengan program pendidikan yang sesuai masalah ini dapat dikurangkan. Disleksia juga bukan disebabkan kecerdasan yang lemah serta penglihatan tetapi seseorang disleksia tidak mengecam sesuatu dalam keadaan terbalik. Ternyata sekali disleksia menghuraikan sesuatu kelainan dalam otak, selalunya ia adalah pemberian Tuhan yang terus berkembang dalam diri seseorang dengan cara yang berlainan.

SIAPA YANG MENGALAMI DISLEKSIA?

Disleksia melibatkan orang dari pelbagai latar belakang tanpa mengira umur, jantina atau bangsa. Disleksia biasanya boleh diperturunkan daripada ibu bapa kepada kanak-kanak.

Jenis-jenis Disleksia

Disleksia boleh dikategorikan kepada tiga bahagian iaitu :

Disleksia visual (penglihatan)
Kesukaran utama yang dihadapi ialah untuk mengigat dan mengenal abjad serta konfugirasi perkataan. Simbol-simbol perkataan yang dicetak juga sukar untuk diterjemahkan. Kemungkinan untuk melihat abjad-abjad tertentu atau sebahagian perkataan adalah secara terbalik

Disleksia auditori (pendengaran)
Kesukaran untuk mengingat bunyi abjad, menganalisis bunyi mengikut suku kata perkataan dan menyusun atau menggabungkan suku kata bagi menyembunyikan perkataan. Bunyi percakapan yang tuturkan secara halus juga tidak dapat dibezakan. Masalah untuk membezakan bunyi vokal dengan konsonan juga dihadapi oleh disleksia auditori

Disleksia visual-auditori
Kesukaran mambaca yang amat teruk dan ini disebabkan oleh kelemahan untuk memproses tulisan secara visual dan audio

.

PUNCA-PUNCA DISLEKSIA

Mengikut Mercer, 1997; Hammond dan Hughes, 1996 dan Spaafford dan Grosser,1996, antara punca-punca disleksia ialah;

Keturunan atau genetik
Kebanyakan kes, terdapat beberapa ahli keluarga yang mengalami masalah-masalah yang sama. Kemungkinan punca ini boleh diwarisi yang membezakan adalah darjah keterukannya. Terdapat kajian yang dijalankan telah membuktikan disleksia desebabkan oleh kromosom 15, 1 dan 16 yang boleh diperturunkan secara turun-temurun

Biologi
Sejarah kanak-kanak disleksia biasanya adalah semasa dilahirkan tidak cukup bulan, kekurangan oksigen semasa dilahirkan atau kelahiran yang amat sukar. Faktor-faktor ini menjadi punca kelambatan atau ketidaksempurnaan perkembangan. Sebahagian daripada kerosakan otak yang menyebabkan kanak-kanak ini mengalami masalah belajar dan kerosalan ini minimum - bila baca tentang biologi ini, air mata saya menitis. Memang tepat sungguh dengan Hadif punya sejarah kelahiran.

Kematangan
Terdapat kanak-kanak yang lambat perkembangannya pada bahagian tertentu dalam sisitem saraf. Pada kebiasannya kanak-kanak lelaki lambat matang daripada kanak-kanak permepuan. Kelewatan kematangan pada kank-kanak merupakan salah satu kemungkinan punca disleksia

CIRI-CIRI DISLEKSIA

Kanak-kanak pra-sekolah :
- Kemahiran bertutur yang lambat dan sukar memahami arahan
- Suka mengganti perkataan dan hiperaktif
- Kemahiran motor kasar dan motor halus yang lemah
- Seringkali terlupa nama benda-benda atau pelajaran yang dipelajari - hadif kalau kita tanya nama kawan dia pun kadang2 dia tak ingat..hahahah
- Tidak merangkak semasa bayi - ye betul..hadif tidak merangkak masa bayi..
- Suka mendengar bacaan tetapi tidak berminat membaca sendiri - pun ada pada Hadif
- Sifat ingin tahu tinggi, berminat terhadap pekara baru dan suka bertanya banyak soalan - ini memang lah si Hadif..hahahhaha

Kanak-kanak Sekolah Rendah :

6 hingga 9 tahun
- Kemahiran membaca, menulis dan mengeja yang lemah dan suka menterbalikkan perkataan, huruf dan nombor
- Menggunakan jari untuk mengira dan membaca
- Keliru dengan kiri dan kanan
- Tulisan cermin atau terbalik

9 hingga 12 tahun
- Kesilapan membaca, mengeja dan lemah dalam kefahaman - ini masalah utama, sedang cuba memperbaikinya secara perlahan-lahan
- Mengambil masa yang panjang untuk menyiapkan latihan - ini
- Kesukaran menyalin maklumat dipapan putih atau buku teks
- Sukar mengikuti arahan lisan yang panjang
- Kelihatan tidak terurus semasa berada dirumah atau sekolah
- Kurang keyakinan dan menghadapi masalah tekanan jiwa
Sekolah Menengah :
- Kesukaran membaca dan terkeliru dengan perkataan dan ejaan yang tidak konsisten
- Kesukaran menulis karangan
- Keliru dengan nombor-nombor dan arahan oral
- Kesukaran mempelajari bahasa lain
- Lemah dalam kefahaman dan tidak mempunyai ramai kawan
- Jenis orang yang suka senyap
- Bercakap dengan nada yang kuat atau menjerit daripada konsisten
- Kurang kemahiran
bersosial

MASALAH KANAK-KANAK YANG MENGHADAPI DISLEKSIA
Masalah utama yang dihadapi kanak-kanak disleksia kebanyakanya adalah dalam proses pembelajaran. Permasalahan ini boleh dikelaskan kepada;
Mengeja
Kelemahan mengeja akan menyebabkan kebolehan untuk menyampaikan pengetahuan yang diperolehi adalah terhad. Untuk tempoh jangka mas yang panjang kelemahan dalam proses mengeja akan memberi kesan terhadap kelemahan membaca. Timbulnya masalah ini adalah berpunca daripada masalah-masalah awalan seperti terdapatnya kekeliruan dalam mengenal pasti huruf-huruf seperti;
m – w y –g – j u – n m – n
c – e p – q h – n b – d

Terdapat juga kekeliruan dalam membunyikan huruf seperti
t – h f – v

Membaca
Kesukaran ini menghadkan kebolehan kanak-kanak untuk mendapatkan maklumat daripada rujukan-rujukan yang berkaitan. Secara langsung ianya akan membuat kanak-kank merasa rendah diri dan tidak berkeyakinan. Mereka censerung menterbalikkan perkataan seperti:
Batu – tuba

Gula – lagu

Selain itu mereka juga melakukan pembalikkan dalam ayat. Contohnya seperti berikut:

pada masa yang sama – dapa masa yang masa

Kekeliruan perkataan antara Bahasa Melayu dengan Bahasa Inggeris. Contohnya seperti berikut :
Bahasa Inggeris dengan Bahasa Melayu

Jam – jem

cat – cat

Menulis
Kanak-kanak ini juga mengalami kesukaran untuk memindahkan maklumat ke atas kertas. Mereka juga mengalami kesukaran untuk memegang pensel dan tidak dapat menulis mengikut garisan yang disediakan. Kanak-kanak ini juga cenderung menulis perkataan yang pelik-pelik - ini memang benar, Hadif memang mengalami kesukaran nak tulis balik apa yang cikgu tulis di papan tulis.

Bercakap dan mendengar
Terdapat juga diatara mereka yang mengalami kesukaran untuk bertutur. Mereka juga kelihatan seperti tidak mendengar atau mempedulikkan. Hal ini berlaku disebabkan kelambatan dalam proses maklimat yang diperolehi. Mereka juga tidak melakukan atau menyusun sesuatu mengikut susunan.

Nombor
Kanak-kanak ini juga menghadapi kesukaran dalam pembelajaran yang berkaitan dengan matematik mental. Terdapat kekeliruan terhadap tanda dan simbol dan suka menterbalikkan nombor yang sama. Contohnya seperti berikut :
3 – 5 – 8

9 – 6

Masalah fizikal, pengurusan diri dan sosial
- Pakaian sentiasa tidak kemas tetapi tidak kotor dan pandai membutangkan baju, kidal dan pandai mengikat tali kasut
- Kelihatan berminat dalam pelajaran tetapi dilabel pemalas dan kelihatan bodoh
- Skop penglihatan yang terhad di mana keliru antara depan, belakang, kiri, kanan,, atas, bawah serta pengamatan yang lemah

LANGKAH-LANGKAH MENBANTU KANAK-KANAK DISLEKSIA
- Membawa berjumpa dengan pakar pisikologi pembelajaran atau psikologi klinikal pada peringkat awal bagi tujuan menaganinya
- Membantu kanak-kanak memahami bahawa walaupun dia mungkin berbeza dalam banyak hal tetapi tetap disayangi.
- Menambah dan menggalakkan sebarang kemahiran istimewa bakat atau kebolehan semulajadi
- Sentiasa sabar melayani karenah mereka yang mana biasanya kecewa dengan kegagalan yang berterusan.
- Membacakan cerita untuk anak-anak serta menjadi ahli persatuan sokongan ibu bapa
- Memberikan bantuan dan latihan pembelajaran sebelum memasuki tadika
- Mengamalkan suasan kasih sayang serta bersikap perihatin dalam mengekalkan suasana harmoni
- Membuat aktiviti berkeluarga serta memberi bimbingan dalam bidang akademik
- Memberi kebebasan yang terbatas serta nasihat untuk mengenal identiti sendiri
- Mengamalkan konsep diri diberi ganjaran atau pujian contohnya bagus, pandai

Sumber Rujukan : Unit Pendidikan Khas, SK Selayang Jaya

Semoga Allah beri saya kekuatan untuk terus membimbing Hadif. Walaupun sukar, demi Hadif insyaallah saya tak akan berputus asa.

6 comments:

♥♥♥ سواي @ ماما ايمان شاهيراه ♥♥♥ said...

insya-Allah hadif akan berjaya :)

ermm intan, risau plak bila baca info ni...ada gak antara ciri2 yg ada ni terjadi kt annur. suka terbalikkan no 3,7&9 pastu selalu konpius kaler biru dan hijau. sukar ingat perkataan yg kite ajar walaupun benda tu berulang kt ayat berikutnya.... ermm

-ummi uzma & muhammad- said...

kak yang......ada kurangnya hadif tapi tentu banyak kelebihan dia.....manusia ni memang takde yang sempurna kan....takpe...ida doakan hadif terus cemerlang dalam pelajaran dan kehidupan..... psssttt...baca ni baru ida sedar.....rupanya ida ni pengidap Dyscalculia (Diskalkulia) iaitu seorang disleksia yang bermasalah dalam pengiraan ataupun matematik.....hahahah sebab sengal math tak hengat....

Intanaziela said...

sue: amin..insyaallah.
sue, kalau dapat detect cepat senang nak pantau anak...sue boleh buat test dengan persatuan disleksia malaysia..

ida: betul ida, kurangnya dia cuma dia seorang disleksia, tapi lebihnya dia, dia sentiasa positif dan berusaha, terima kasih doakan hadif, cita2 dia nak jadi saintis, hahahahah harap2 dapatlah dia gapai cita2 dia..hahah

oh ida pun ada masalah maths ye..ingat akak je ...hahah i hate number..kakakakak

@hasney^-^ said...

intan: kita punya anak yg hadapi mslah ni sama2..has pun dapat kenalpasti hakim dari faktor2, kematangan dan juga faktor no. 2 tu, sebabkan hakim pernah kena beberapa kali demam 'sawan', so kekurangan oksigen dalam otak dia, yg menyebabkan perkembangan dia agak lembab dengan penerimaan sesuatu. Dulu dia cakap pun lambat, umur 4 tahun baru tak pakai dypers. Sekarang, umur dia 6 tahun, has tgk ada jugaklah perkembangan dia, walaupun tak memberansangkan tapi sekurang2nya lebih baik dari umur dia masa 5 tahun. Banyak perkara yg dia dah boleh bezakan cuma, kdg2 faktor malas dan faktor ketidakmatangan itu yang membuatkan homework dia selalu terbengkalai...kena di guide selalu....

Intanaziela said...

Hasney: dia bukan malas, tapi kekurangan dia buat dia lambat..kena pantau selalu, insyaallah kalau kesan awal tak la teruk sangat nak menanganinya....insyaallah

whiteroses said...

Congrats Hadif..Takpe Intan janji dia berusaha..setip anak adalah keistimewaannya sendiri..Hari tu ada tengok cite hindustan pasal anak yg dyslexia ni..Amir khan yg berlakon..klu intan tengok mesti tersentuh hati..

Hidup ini penuh dengan dugaan, Tak ikut?
Penakut. Kalau ikut? eeii..eii..sukanya dia!!