Thursday, September 6, 2012

Memberi lebih baik dari menerima

Hati tersentuh apabila membaca blok kak NB pagi ini.  Semoga Allah murahkan lagi rezeki dan lapangkan kehidupannya.  Banyak yang saya belajar dari kak yati.  Ya, saya yakin dan percaya jika kita ikhlas bersedekah Allah akan murahkan lagi rezeki kita.  Sedaya upaya saya didik hati saya supaya latih diri suka bersedekah, dan Alhamdulillah, saya bahagia sebab Allah berikan ganjaran kegembiraan setiap kali berjaya melakukan ibadah itu.  Sedekah bukan untuk menunjuk.  Bila kita kata atau kita ajak orang lain bersedekah, kebanyakkannya akan mengeluarkan kata-kata sinis kononnya kita ini suka menunjuk-nunjuk, sukar benar hendak menerima sesuatu yang dinamakan kebaikan, betul tak? Ada orang, bila kita ajak bersedekah, takut sungguh duitnya habis.  Ada yang cakap begini "eh...RM50 tu boleh buat belanja seminggu" Allah..Allah...Allah... sebegitu sekali pandangan orang itu ye.  Ada juga yang terlampau berkira soal duit, duit...duit...duit...dan duit yang tak pernah cukup..sampai ada ketika saya terfikir, duit itu boleh di bawa ke kubur kah? 

Saya pernah baca buku yang di tulis oleh Muhammad Muhyidin yang bertajuk "Ajaibnya Sedekah" yang lebih kurang isi patinya memberitahu bahawa sedekah itu semakin kita bersedekah, semakin kaya. Pada saya, kaya bukanlah diukur hanya dengan duit, tetapi dari segi kebahagiaan hati.  Memang susah nak didik hati untuk konsisten dan istiqamah apabila bersedekah, tetapi percayalah, jika dijadikan amalan, kita tidak akan rasa ralat pun dengan apa yang kita sumbangankan, kerana ganjaran yang datang sangat banyak.  

TIDAK SAMA PERIBADI ORANG YANG SUKA BERSEDEKAH DENGAN ORANG YANG KEDEKUT.

itu kata Nabi, bukan kata saya.  Nabi kata, sedekah tidak akan meluakkan harta sama sekali, bahkan dijanjikan ganjaran di dunia dan diakhirat.

Wallahuaklam.  Yang Baik dari Allah, Yang Buruk itu dari saya.

3 comments:

PM said...

betul tu k.intan...

1 kita bagi 10 Allah balas balik. percayalah!!! :)

niL said...

sedekah kat saya bleh...miskin nih

Intanaziela said...

nani: akak percaya sangat nani..hiks

nily: orang miskin mana boleh sampai Perth..kakakakkaka

Hidup ini penuh dengan dugaan, Tak ikut?
Penakut. Kalau ikut? eeii..eii..sukanya dia!!