Thursday, December 10, 2009

Uniknya Singapura: Hari Ketiga

Hahahaha. Masih belum habis cerita Singapura. Lambat update sebab ada beberapa perkara nak kena settle. Selain dari banyak kerja nak kena buat selepas bercuti panjang, saudara mara dari Pahang datang transit di rumah saya kerana mereka hendak bercuti ke Langkawi. Ada dua bibik ditinggalkan di rumah. Hujung minggu merupakan minggu yang sangat sibuk buat diri saya. Saya ke Tesco membeli barang dapur, bawa sekali dua orang bibik. Geli hati bila ada mata yang memandang kehairanan, ye la sampai dua orang bibik. Kejap2 bibik ni, kejap bibik tu... bajet jadi orang kaya kejap pakai dua bibik. Bibik mak cik dan mak usu saya ni cekap orangnya. Tak perlu nak diberi arahan bagai (tambahan saya tak biasa berbibik, jadi tak reti nak suruh buat2 kerja nih, lagi pun bukan saya yang bayar gaji dia kan... :P ) Bila saya naik ke atas mandi, turun bawah tengok semua dah siap, dengan bahan2 untuk masak pun dah sedia padahal saya cuma kata apa yang nak saya masak. Bila cakap dgn hubby tentang seronoknya ada bibik..dia kata "amboi...amboi..amboi..." hahahhaha.

Dari luar nampak luas dan besar, bila masuk ternyata kecil sahaja muzium Singapura ini

Kalau tak singgah muzium, memanglah bukan hubby saya yang mencintai sejarah.. :)

Ini cerita hari ketiga iaitu hari terakhir di Singapura. Bermula dengan sarapan pagi di kedai mamak, kami ambil bas ke Muzium Nasional Singapura. Kecanggihan teknologi Singapura memang dapat dilihat apabila masuk sahaja ke dalam, kita akan dibekalkan dengan alat bantuan mendengar. Dari apa yang saya baca dan dengar, rasanya sejarah Singapura sangat berbeza dgn penceritaan yang diceritakan oleh alat pandang dengar. Terasa betapa betuahnya menjadi warga Malaysia yang kaya dengan nilai sejarah dan masih lagi ada ketuanan Melayu, kerana di Singapura rasanya hak-hak Melayu sudah lama tidak ada.

Selesai melawat muzium, kami ambil bas untuk ke Lapangan terbang Changi. Kalau selalu menaiki MRT, kali ini dengan menaiki bas terasa luas pemandangan. Menyusuri Orchad Rd yang panjang, melihat suasana yang mungkin sedikit berbeza dengan negara sendiri dan melihat ragam rakyat Singapura yang kebanyakkannya menggunakan pengangkutan awam untuk bergerak membuatkan saya sedikit teruja. Bayangkan kami anak beranak sampai ke airport hanya dengan menaiki satu bas sahaja. Cuba bayangkan kalau di Shah Alam, kami nak pi airport naik bas? haahahha, ye la negara dia kecik negara kita besar, betul tak?

Sampai di airport perut sudah berbunyi minta diisi. Kami daftar masuk, dan selepas itu terus ke Terminal 1 untuk makan. Sempat singgah beli 2 helai T-shirt untuk Hadif. Memang ke mana sahaja destinasi kami pergi, untuk Hadif biasanya adalah T-shirt, untuk babah sebiji mug dan mama dah tentu dengan magnet peti ais. Untuk keluarga dan teman rapat adalah sedikit key chain dan FM untuk cenderahati.
bergambar begini pun kena sound. tapi tak boleh nak marahlah, kalau itu mmg dah kerja dia, cumanya kenalah bersopan santun sikit bila bercakap, ini tidak, sombong semacam.


Kami daftar masuk awal, jadi sementara menunggu sempat melayari internet dari PC yang disediakan. Sempat berpossing-possing dengan babah hadif dan hadif. Tengah syok layan kamera, datang pengawai imegrisen yang menyuruh saya padamkan gambar2 yang saya ambil. Dia kata saya ambil gambar kawasan keselamatan negara dia. Aje yang gila. Saya cuma ambil gambar hadif. Bila saya tunjukkan gambar-gambar yang saya ambil baru dia diam dan terus pergi. Kerek betul sikap dan perlakuan. Hangin juga saya, tetapi kembali sejuk bila suami menenangkan saya. Bukan main sombong cara percakapannya, macam lah tak boleh cakap elok-elok. Seperti tidak menghormati orang lain sahaja. Tapi itulah manusia kan, bila ada kuasa sedikit, mula la lupa diri. Tak pe, kalau dia datang Malaysia, terjumpa dengan saya, saya akan pamerkan sikap ramah mesra sebagai rakyat Malaysia. hahahahah.

Selamat sampai di airport lebih kurang pukul 5.30 petang. Terasa lapang sekali fikiran apabila dapat bernafas di tanahair sendiri. Hujan emas di negara orang, hujan batu di negara sendiri...saya tetap pilih negara sendiri.

Terima kasih kepada hubby tercinta kerana bawa saya dan Hadif bercuti ke Singapura (mengimbau kenangan saya merajuk semasa hubby di Singapura menghadiri conference..hihihihi). Menurut kata hubby, selepas ini nak menabung nak bawa anak isteri menunaikan umrah pula...semoga Allah limpahkan rezeki atas niat baik hubby; niat yang baik pasti akan dikabulkan Allah... tapikan, kalau dah dasar seorang yang suka berjalan...dua hari selepas balik dari Singapura, hubby dah tanya saya "pergi Puket nak?" hahahah. Gelak besar saya.

5 comments:

Ana said...

laaa..abis intan x gi pulau sentosa tue ke?? napa x gi??

best jugak jalan2 skali skala kann intan..lapang rasa hati bila tengok benda lain selain dr opis..hihihi..

Intanaziela said...

Ana: nak pi cam mana..hujan...tak best la nak buat xtvt time hujan... time pi zoo pun hujan.. hubby kata nanti nak pi lagi, pi sentosa island je...hahahha

Emak si Teta dan Balkish, mak Andak Ojan, Hakim, said...

aik sejak bila tak boleh ambil gambar di airport singapura tu, kalau di Iran ngan Turkminestan yelah..apalah2 dia orang ni nak berlagak terlebih2,
tentang bibik tu bagus intan ambil seorang, jadi peneman masa suami tak ada..kalau apa2 jadikan.he.he

Intanaziela said...

kak yatie: tu la, tengah syok ambil gambar, dia datang dengan muka kereknya...ingat intan nak amik gambar sistem keselamatan dia..huhuhu
dapat bibik cam kak yati punya tu tentu best...harap hubby baca komen kak yatie ni..hahahah

Pn. Ira said...

g phukett plakk??haish..nak arik hubby cm abg long la..hahahh

Hidup ini penuh dengan dugaan, Tak ikut?
Penakut. Kalau ikut? eeii..eii..sukanya dia!!