Monday, June 24, 2013

Nasi Ayam "the mom chiceken rice" katanya

Abang Hadif sibuk dok cakap, lamanya mama tak masakkan saya nasi ayam.  Lepas tu opah dia pun menyampuk.. ye la..masak la...lama dah nak makan nasi ayam sedap..hari tu makan kat Pak Mal pun tak sedap. Ewah..baik punya statement opah yek.. hahaha

So, Semalam, lepas hantar hadif ke kelas tuisyen saya terus ke EON Big, cari barang-barang nak masak.  Gigih la konon.  Balik rumah terus bersilat kelentang kelentung kat dapur.

 cari barang laju-laju sebab lepas tu nak jemput abang balik tuisyen pulak

 renihkan sup pas tu tumis bahan untuk nasi

 bubuh kurma merah atau selalunya dipanggil kurma cina..

siap dimasukkan ke dalam periuk nasi

 boleh letakkan air rebusan ayam (sup)

 ayam yang sudah dibersihkan, dalam perut ayam tu saya perap dengan serbuk kayu manis dan sedikit garam

 kalau nak isi ayam tu tak keras, jangan rebus ayam tu lepas tu goreng, ambil sedikit lemak kat bont*t ayam tu, letak 2 sudu madu, didih kan air, lepas tu siramkan aje air tu pada ayam..nanti tegang aje kulit ayam tu macam botox, toskan dulu air dan ayam sedia untuk digoreng.

Goreng ayam mengikut kaedah kukus grill panggang deep-fry, tutup periuk.  Ye, saya goreng dalam periuk, senang nak tenggelamkan ayam tu..

 inilah rupa ayam yang dah siap digoreng...comel kan? hahahahah
 nampak tak tekstur ayam yang lembut dan juicy tu... itulah yang saya maksudkan tak keras dan kejung...bila makan tu sedap je...lembut..

 supayam kegemaran keluarga...abah saya memang suka sangat kalau saya buat nasi ayam ni..siap kata "ni la baru rasa nasi ayam" kembang anak dia yang dah sedia kembang ni..hahahaha


 tada...ok dah siap dihidang untuk jamu keluarga.  Hidang sekali dengan teh o lemon sebab semua orang tak sihat, batuk dan selsema..so minum air suam...

Adik ipar saya datang berkunjung, sekali dia cakap "masuk dapur along macam masuk dapur master chef, rasa seronok nak memasak..hahahha gelak besar saya.  Tapi saya memang sayang sangat dapur comel saya, biar pun kecil, tapi memang saya akan pastikan yang dapur mendapat sentuhan yang membuatkan saya rasa semangat je nak ke dapur.  Ini semua poyo.  hahahah.  Saya memang detail sikit kalau bab kekemasan dapur.  Kepantangan kalau sinki tu tak disental.  Memang kalau tanya apa hobi saya, hobi saya mengilatkan dapur, menyental sinki, cuci segala pinggan mangkuk dan periuk hahahaha. Paling tak tahan, adik ipar saya dok gelakkan bekas garam gula saya yang berlabel. Tapi sekarang ni sejak ada anak ramai, tak banyak masa dapat saya peruntukkan untuk dapur kesayangan saya...kalau ada kesempatan baru la dapat membelek perkakasan.  Harap-harap bila anak-anak dah besar nanti minat saya dapat la diteruskan kembali...




4 comments:

Diana said...

Nak rasa nasi ayam akak jugak!!

hihii....

alialisa said...

waaa tak sabar aku nak menyepahkan dapur ko nih..bila nak jemput aku mai hahahha

Intanaziela said...

Diana: boleh..boleh...bila nak datang? hiks

Kollin: tak nak jemput ko..nanti sepah dapur..muahahahha

niL said...

Ahad ni pelisssssss!!!!

Mama Raisa chicken rice!! nyumm!

Hidup ini penuh dengan dugaan, Tak ikut?
Penakut. Kalau ikut? eeii..eii..sukanya dia!!