Wednesday, April 21, 2010

Hadif dan spelling test

Lama tak menulis, mood tak ada. hahahah. Mood bercuti saje yang menyala-nyala. Tapi lambat lagi nak pi bercuti ni...habis cam no? cakap kat hubby yang saya rasa tak de mood nak pi kerja, boring dan bosan. Boleh dia kasi cadangan suruh berhenti kerja. Kalau Hadif mesti dia jawab "idea yang bagusssss" hahahha...Sabar sahaja lah nak menunggu bulan 5, 6 dan 7... adoilah.

Semalam Hadif ada spelling test. Last week punya test dari rumah punya la cemerlang, dok buat revision dengan mama, sekali balik tengok tak memuaskan. Dia kurang keyakinan diri. Boleh eja, tapi tak percaya yang dia eja itu betul. Masa tengok buku yang cikgu dia dah periksa, saya sampai menangis. Bukan menangis sebab marahkan dia, tetapi menangis sebab kasihankan dia yang sebelum ni bertungkus lumus di rumah buat latihan, tetapi tiba masa tak boleh tulis. Anak bujang saya ni ada masalah keliru huruf D dan B. Bila balik ke rumah dia akan mengadu yang dia tak dapat markah yang elok. Kasihan melihat dia...sedih je muka bila bagitau mama tu..

Sebagai permulaan, saya hantar dia tuisyen dengan Teacher Nurul dia. Seronok la dia dapat belajar di rumah Teacher Nurul. Asyik tanya sahaja bila nak pergi rumah teacher nurul lagi, tambahan teacher nurul ada anak kecil. Lagi la dia suka. Balik dari tuisyen nampak berkeyakinan sikit. Dan semalam saya lepaskan dia pergi sekolah dengan doa dan nasihat suruh dia buat baik-baik.

Bila balik dari sekolah dia suruh babah telefon mama kata dia dapat semua betul dalam spelling test. Teacher Nurul hantar sms bagitau "salam. tadi spelling hadif ok. dia tanya; teacher, saya dapat zero lagi ke coz ada kwan dia yang dapat zero. Bila dapat buku so happy, katanya nak bagitau mama" senyum simpul masa saya baca sms teacher Nurul tu. Bila balik rumah saya peluk Hadif, cakap tahniah..mama proud of you sayang..." lepas tu dia tanya saya "mama tak nangis ke? " hahahhahahahhah. Saya cakap pada hubby "anak tu baru je buat spelling test, tapi mama rasa macam anak tu dapat keputusan UPSR pulak.." keh keh keh...

1 comment:

Su Hana said...

hadif bagussssss.... al-hamdulillah moga2 hadif kekal cemerlang..amin


intan, sy plak kalau maryam buat keja sekolah.. sian dia br 4 thn tp kena buat buku pra-sekolah.. pastu sy pun masalah gak kdg2 lupa anak br 4 thn dok harap dia tulis cantik.... terukkan... selalu gak dok beristifar..ingatkan diri..anak kecik lg.. bukan apa pasal tgk buku utk pra-sekolah so terasa anak dah besar....hehehe

Hidup ini penuh dengan dugaan, Tak ikut?
Penakut. Kalau ikut? eeii..eii..sukanya dia!!