Tuesday, December 14, 2010

Apabila hati bergetar

Petang tadi baru dapat dengar suara hubby, tetapi nada suaranya sungguh tergesa-gesa, menyuruh saya menelefon ke Remote Platform (Bekok B) nanti dia akan ceritakan apa yang terjadi. Dalam hati mula berdetik, apa pulak yang dah terjadi.

Saya call hubby di Bekok B, hubby cerita tentang Pelantar Minyak Bekok C terbakar.

Baca di sini

Dan di sini juga

Meleleh air mata saya mendengar cerita hubby walaupun jauh disudut hati lega dengar suara hubby selamat. Hubby di Bekok A. Walau macam mana pun hati seorang isteri yang suaminya bekerja 200 km luar pantai, hati saya memang sedih. Rasa macam nak aje pergi jumpa hubby. Masalahnya, boleh ke? hahahha.

Salah seorang dari mangsa tu merupakan ex Bekok A, pernah datang bermalam di rumah kami dua tiga tahun yang lepas. Semoga Kassim (bukan nama sebenar) cepat sembuh dan tabah dengan ujian dari Allah. Bagaimanalah perasaan isteri dan keluarga mereka-mereka yang tercedera tu kan, sedangkan saya yang baru mendengar cerita dari hubby pun sudah libang libu perasaan teringatkan hubby yang jauh di mata.

Setelah 7 tahun bergelar isteri kepada pekerja pelantar minyak, hubby selalu bercerita tentang tempat kerjanya yang sentiasa menitik beratkan keselamatan, mereka yang sentiasa didedahkan dengan aspek keselamatan, yang dilatih untuk melawan api sekiranya berlaku kebakaran, dan paling penting hubby pernah cakap, belum ada di Malaysia platform minyak yang terbakar. So, this is the first time. Ini kali pertama. Sungguh meronton hati saya sebagai seorang isteri. Sukar rupanya laluan yang perlu suami saya lalui untuk mencari rezeki. Ya Allah, permudahkan lah segala urusan suami ku, berikanlah keselamatan disepanjang suami ku berada di tempat kerja, berkatilah usaha dan jerih kepayahan serta pengorbanan yang dia lakukan demi mencari rezeki untuk kami sekeluarga. Amin..amin Ya Allah Amin ya Rahim.

Kalau sebelum ini, rasa selamat dan yakin sentiasa mengiringi sewaktu hubby berada di offshore, kali ini saya sungguh berdebar. Perasaan bercampur baur. Oh Hubby, time2 macam ni rasa nak duduk dekat, nak berkepit aje dengan hubby. Perasaan cinta, sayang, rindu..risau dan macam-macam ada sentiasa berterbangan. Sesaat pun saya tak mahu ia lenyap atau hilang. Tambahan bila memandang wajah anak-anak. Oh, terasa air mata nak meleleh lagi bila menaip entry ini.

Bila waktu-waktu begini, teringat kata-kata yang hubby tulis dalam email kepada saya..jadi penguat semangat. Saya pernah cakap dengan hubby "kau doktor hati ku" kerana setiap kata-kata yang dia titipkan kepada saya, bagai dikarang-karang, bagai seorang sasterawan walaupun dia sebenarnya teknikal punya orang. :)

"Saya akan menjadi pendengar awak waktu keluh kesah awak. Di waktu perasaan libang libu.. Waktu gembira dan riang ria apatah lagi. Cheer up! Hidup bukan utk hanya memikirkan masalah.. Masalah adalah utk kita meningkatkan kematangan diri berfikir agar menjadi org yg lebih berkeyakinan bila diuji dengan masalah2 seterus. Bukan jatuh terduduk dan tak mahu bangun2 semula. Akan sampai ketikanya musim akan reda.. semuanya akan pulih seperti sedia kala

Saya sayang awak.. i love you.. Emuuah.. No one but you.. " - hubby-

I love u too hubby, Forever. Insyaallah.

3 comments:

z.a.H.r.a.H said...

Jangan sedih2.... insya allah semua selamat....

aidha BOOM! said...

uwaa...apsal aidha pon rase nk nages ni along.....huhu......insyALLAH along..smuenye baek2 saje...jgn sedey2 yeee...;)

Intanaziela said...

zahrah: tq dear...amin...amin...

aidha: mula2 tau tu memang along tak boleh tidur..risau, tapi kena lah kuatkan semangat, dah itu memang kerjaya abang long kan...sbg isteri along hanya boleh berdoa mohon dipermudahkan urusan abg long di tempat kerja...

Hidup ini penuh dengan dugaan, Tak ikut?
Penakut. Kalau ikut? eeii..eii..sukanya dia!!