Tuesday, November 22, 2011

Selamat Hari Lahir yang Pertama buat mu Nur Raisa Khadija...


21 Nov 2010 - Rasa sakit perut dan rasa tidak selesa semakin lama semakin terasa. Hubby masih di offshore, dan dijangka pulan esok, 22 Nov 2010. Malam itu terasa sangat panjang, keluar masuk bilik air, tetapi tidak ada tanda yang keluar melainkan rasa sakit contraction yang sangat kuat, tetapi memikirkan saya yang memang sentiasa merasa contraction sejak kandungan 5 bulan, saya buat endah tak endah.

22 Nov 2010 (6.35 pagi) - saya hantar sms kepada kak shilla, yang berbunyi ""Azila dah rasa sakit, dah dekat 3 jam azila time, makin kerap sakit dia, perut menegang dan sakit sampai ke pangkal peha...gitu ke sakit orang nak beranak kak shilla? Pls. advise." kah kah kah... sungguhlah saya ni yek... Maklumlah, sudah 6 tahun tidak melahirkan baby. Saya lupa bagaimana rasanya sakit nak bersalin.

22 Nov 2010 (10.00 pagi) - Saya ke KPJ Selangor Specialist Hospital. Mulanya ingat hanya untuk pemeriksaan rutin. Saya buat semua prosedur. Masuk jumpa doktor, doktor tengok saya dah lain macam, suruh baring dan periksa bukaan serviks. Rupanya sudah buka 3cm. Doktor Yeen tak benarkan saya balik, dan beritahu yang saya mesti dibedah hari ini. Allahuakbar, dengan hubby yang masih dia offshore, choper tengahari katanya. Terus saya tak lalu makan. hahahah. Kononnya saya dan hubby pilih date awal muharam 7/12/2010, tetapi nampak gayanya baby nak keluar awal.

Saya uruskan kemasukan ke wad sendiri, sampai petugas di kaunter tanya "puan, tak ada suami ke yang temankan puan?" saya gelak aje. Terus di tolak ke wad. Sementara itu, saya sempat call hubby di offshore beritahu yang saya akan dibedah sebab doktor bimbang baby tak beri kerjasama semasa dibedah, kontraksi sudah semakin kuat. Mula-mula doktor Yeen kata mungkin sempat tunggu hubby sampai, tetapi kena lihat pada keputusan ECG terlebih dahulu.

Kak shilla datang temankan saya di wad. Masa tu saya dah dipuasakan. Keputusan ECG rupanya membuatkan saya harus ke bilik pembedahan awal, tak boleh tunggu sehingga hubby sampai. Masa tu dah mula rasa sebak dan berdebar, tetapi saya kuatkan semangat, yang penting nyawa baby perlu diutamakan.

22 Nov 2010 (4.15 ptg) - Sebelum masuk ke dewan bedah sempat minta maaf dengan hubby, siap pesan kalau jad apa-apa pada diri saya, jangan lupa namakan baby dengan nama yang dah dirancang, dan jaga anak-anak baik-baik, telefon mak, minta maaf dengan mak, dan saya ditolak ke Dewan Bedah disaksikan oleh kak shilla.

Masuk dalam dewan bedah, Doktor Yeen datang dan pegang tangan saya, pujuk saya supaya bersabar. Agaknya Doktor Yeen tahu saya sedih sebab tak sempat jumpa hubby. Saya bagitahu doktor "tak apa doktor, yang penting bila baby dah keluar, hubby saya dah sampai boleh tengok anak dia"

22 Nov 2010 (5.10 ptg) - Alhamdulillah, bayi perempuan seberat 3.65kg dibawa keluar melihat dunia. Wajahnya yang mulus sungguh meronton hati saya sebagai seorang ibu. Puteri yang dinanti-nanti selama 6 tahun.

DAN,

Hari ini, 22 Nov 2011, genap setahun usia anakanda NUR RAISA KHADIJA BINTI SHAMSUL KAMAL, rasanya sekejap benar masa berlalu, dari anak kecil, Raisa sudah pandai dengan keletah-keletahnya yang menghiburkan hati kami sekeluarga.

Selamat Hari Lahir buat mu anak mama, Nur Raisa Khadija, kami beri nama mu dengan makna yang sungguh baik dengan pengharapan semoga diri mu membesar menjadi seorang anak yang solehah, yang baik budi pekerti dan menjadi anak yang bijak dan cerdas. Salam kasih sayang dari mama, babah dan abang yang sentiasa menyayangi adik dengan tidak berbelah bahagi. Emmuah Raisa...

4 comments:

alialisakreatif.blogspot said...

happy birthday raisa..from auntie kolin..hehhehe

@hasney^-^ said...

happy birtday raisa, moga impian ayah dan ibu tercapai...Amin...from autie has...

* hai kolin...ingat akak lagi tak, kita jumpa dgn kak ijan masa secretary course kat ag chambers'....hi3..

Ibu Darwisy said...

selamat hari lahir raisa..x lame lagi raisa nak jadi kakak..hehehehe

ida =) said...

salam perkenalan. Happy birthday raisa. sama birthday date ngan adik anti

Hidup ini penuh dengan dugaan, Tak ikut?
Penakut. Kalau ikut? eeii..eii..sukanya dia!!