Sunday, November 25, 2007

katakan tidak kepada ROKOK

Semalam kami pi kenduri kawin cousin atuk kat Lukut, Port Dickson. So far mama satisfied dengan perangai hadif..well behave...mcm tak percaya my "ligat" boy boleh behave cam gitu..kami dok kat situ sampai pengantin bersanding, pas tu balik shah alam. Sambil tu singgah menyinggah mengisi masa terluang. After we drop by opah, atuk, maklang n onyang...terus balik umah. Rehat2 je...sambil tu layan hadif main games. Call babah kat offshore, suh hadif cakap dgn babah dia..tapi mamat tu sekarang ni memanjang refused. Mana taknya...mata pandang ke tv, mulut ada botol.. pas tu we off to bed very early. Penat sey.

Mama teringat masa kat kenduri semalam..sedara mara dok tanya..mana suami..? mana suami..? standardlah mama ni kalau gi kenduri kendara tak de hubby...dah hubby keje time diorang kenduri. Jumpa salah sorang dari cousin abah, bila tanya dah ada cucu ke belum, dia kata menantu dia dah meninggal dunia...bulan 5 tahun ni..tanya sakit apa sakit jantung. Tanya lagi umo berapa ..30 tahun. Time tu terkedu aku. Pas tu cousin abah ni citer la..menantu dia ni kuat smoking. Kesian aku tengok muka anak cousin abah tu..sure dia sedih..aku tak berani nak tanya itu ini...tapi bila dengar yang arwah suami dia tu "perokok tegar" aku rasa ngilu kat ulu hati aku ni. Nak marah pun ada..tapi tak kan la aku nak marah kat orang yang dah mati kerana "tegar"nya dia tak mo berenti merokok, kan? memanglah ajal maut di tangan allah..tapi kalau sesuatu yang kita boleh ubah..cubalah untuk berubah.., so pitty tengok muka si elyn tu...muda2 lagi dah J**d*... apa yang aku boleh buat...dok sabarkan elyn ...anak cousin abah tu aje... ye la elyn..dah dia dulu tu suka sangat nak isap rokok..suka sangat nak mati cepat (emosional lak aku kan...) nak wat cam ne...dah dia pikir nak sedap diri dia je, nak fikir kepayahan nak tinggalkan ketagih rokok (agaknya dah start merokok dari umo 13 tahun kot???)...tak pikir kalau dia mati tu orang yang tinggal ni cam ne... biar aje la... elyn muda lagi... sihat lagi... cari aje penganti..buat apa sedih2... kan?? huit..selamba giler aku kan...ye la..kalau arwah suami dia tu guna akal..sure tak la tak jadi perokok tegar..dan kebarangkalian nak sakit tu kuranglah kan.. aku respect abah mertua aku..boleh berhenti merokok..walaupun dia berhenti merokok disebabkan nak membesarkan anak2, tapi memang tindakan dia tepat...tengok dia sekarang...walaupun umo dah 60+++ tapi sihat walafiat..penyakit apa pun tak de...

one the way balik tu..rasanya bernanah telinga abah aku mendengar bebelan aku... tapi abah aku ...standard la..lagi sorang perokok tegar...cakap apa dia buat dek aje..dah sebati dalam diri dia..mak aku lagi la selamba..biar je..kalau sok sakit..pas tu qoluinnalillah...kita yang idup ni enjoy aje dgn duit yang dia tinggalkan..selamba kan? hahahahah

Biasalah para perokok ni..bila orang nasihat ada je jawapannya balik, itu la, ini la..agaknya susah sangat nak fikir..bila orang bising..bila orang marah..tu tandanya orang sayang..kalau orang diam..kalau orang biarkan..itu tandanya...ha fikirlah sendiri tu tandanya apa..tak koser aku nak tolong fikirkan...

soksek: kalau belum sakit..oklah..kalau dah sakit? baru nak sedar...it's too late....kalau baru nak berhenti merokok...doktor pun kata jangan.. emmm aku rasa cam panas je muka aku time taip entry ni...tapi kenapa yeeee...

No comments:

Hidup ini penuh dengan dugaan, Tak ikut?
Penakut. Kalau ikut? eeii..eii..sukanya dia!!