Tuesday, March 11, 2008

School Holiday

Cuti sekolah ni kami anak beranaknomad ke rumah mak. Time opah dia pi berniaga, dia kena tinggal dgn onyang dia. Tadi aku call dia. Perbualan yang buat aku tergelak sorang2 kat opis nih.

Mama: Hadif, boleh tolong mama tak? (lembut giler aku bercakap)

Hadif: Tolong apa mama? (skema sungguh dia jawab...)

Mama: Tolong amik sumer books yang mama beli semalam, hadif amik pensel..pas tu buat exercise..boleh?

Hadif: ok mama..bai.
terus letak tipon. Terpinga2 la maknya ni ha.

Aku dail balik.

Mama: Hadif, kan ke mama suruh amik books atas meja tu..buat la A B C...jangan asyik nak tengok kartun jek...kang jadi kartun kang...bla..bla..bla...

Hadif: Ye la mama...tuan kapten..baiklah mama..tuan kapten..hadif nak makan dulu...pas tu mandi..pas tu baru tolish-tolish..(tulis2 version bahasa pelat dia la..)

Mama: ....................................................

Aku gelak dalam hati aje la. Kang kalau gelak dia dengar, lagi la dia banyak songeh. Itulah hadif, diusia dia masuk 4 tahun. Mulut...sabar aje la. Memang kalau aku bisingkan dia..dia jawab balik. Dalam hati aku berkata2 jugak. Tu baru 4 tahun. Kalau dah 14 tahun nanti mcm mana la...

Ini cerita malam semalam.

Aku belikan dia buku latihan ABC and 123 untuk dia buat waktu cuti sekolah ni. 4 buah buku. Siap dengan pensil warna baru...masa bagi kat dia aku cakap gini

Mama: Nah, ni mama belikan untuk hadif, rajin2 sikit buat exercise..biar cepat pandai..

Hadif: Tima kasih mama...mama ni baik la...

kemain lagi dia 'jek' mama dia nih..kalau tak... "mama la gomuk..mama la busuk..."

Opah dia bising..pasal aku layan anak macam budak dah masuk sekolah rendah. Tapi nak buat cam ne kan, zaman sekarang..zaman bersaing. Kenalah dari kecik kenalkan dia erti persaingan. Apa pendapat korang?

soksek: kat opis ni masih hangat lagi bercerita tentang PRU 12. Aku? aku rasa, biarlah orang yang patut buat kerja, buat kerja mereka. Tak yah jadi tukang sibuk.

2 comments:

nanonano said...

heheh
ngikot prangai mamanye ke yg murai sgt tu?
:p

Intanaziela said...

nano2: mama dia ramah..tapi tak ler over sangat..kekekkeke

Hidup ini penuh dengan dugaan, Tak ikut?
Penakut. Kalau ikut? eeii..eii..sukanya dia!!