Monday, June 2, 2008

Oh my hectic weekend...

Semalam bateri kete kong. Itu fenomena biasa bagi orang yang memandu. Dan biasa juga terjadi bila time hubby tak de. Heheheh. Aku kena buang jauh2 perasaan nak manja2..jadi tak tau nak buat apa. Bila dalam situasi cam gitu, haruslah aku ni terus je pikir la sendirik apa nak dibuat. Inilah isteri seorang pekerja offshore.

Teringat kisah aku jumpa ofis mate kat klinik last week. Member dalam pantang lagi, belum sebulan. Bersalin operate pulak tu. Bawak baby dia demam. Bising mulut aku tengok dia drive kete manual. Dia kata gini " Nak harap siapa lagi,..? tak de orang lain..anak ni dah tak tido malam dek demam" Hubby dia pun kerja kat Kerteh. Bezanya bukan kat offshore. Tapi tak boleh balik sebab ada shutdown. Time dia cakap tu mata dia berair. Dan of coz la, mata aku pun sama...sebab..NASIB KITA SERUPA! Emo..emo..emo..kah3X. Mana taknya, kawan aku tu siap cakap dia selimutkan anak dia dgn kain pelikat hubby dia...dia kata anak dia demam rindu. tu anak tak reti bercakap lagi, kalau cam hadif yang dah reti cakap..mulut tak henti cakap gini "mama..tipon la babah..suh dia balik.." aiiyooo lah ..

Nampak senang, tapi tak mudah. Hari ni, Hadif ada kelas mandrin. Dek sebab kelas dia mula kol 9 pagi, aku minta mak tolong hantar. Pas tu Mak Lang dia SMS, kata hadif menangis, tak mo pi sekolah. Aku pun dengar jadi sedih..menangis jugak! Pagi tadi, time siapkan baju dan barang2 dia nak pi skul:-

Mama: Hadif, mama tak dapat hantar hadif gi Aulad pagi ni tau, Mama kena pi keje awal, nanti opah hantar ye

Hadif: Ala..mama la hantar..nanti Hadif nangis macam mana?

Mama: Jangan la nangis, Hadif kan good boy...

Dan..terbukti..pagi ni dia menangis. Agaknya dia tak rasa nak pi sekolah, pasal kena pakai baju biasa.

I felt very down today. Sebab Hadif bukan jenis penangis...kalau bangun pagi pun mood dia ok je. Pagi tadi pun dia asyik mengekor je mama dia nih. Dah dua hari berkepit bagai kan.. tido malam pun, kalau tiba2 dia tersedar, tengok aku tido membelakangkan dia, dia akan kejut aku, "mama..peluk la hadif" Oh my boy! Makin besar makin manja. Dia tak de adik. Pada sape lagi nak ditumpahkan manja tu kan? Pada dia sorang la jawabnya. Tu yang kengkadang aku pun hangin jugak kalau tiba2 he show his tantrum. Tapi tak boleh nak salahkan dia..dah orang keliling pun dok manjakan dia. From my side, Hadif tu la baru satu cucu dalam keluarga kami.

kengdang rasa down jugak. Semua nak jadi time hubby tak de. Dari perkara yang simple2..sampai la perkara yang agak serius. Terpikir gak kat kepala, laki aku ni, kalau aku citer mesti dia cakap gini "kenapa ye time saya ada tak jadi perkara2 gitu..." sampai ada masa, ada benda yang aku tak citer pun kat dia. Ada yang aku lupa nak citer dek sebab aku rasa benda tu remeh aje. Tapi kang bila teringat aku citer, bimbang nanti dia claim gini pulak "naper saya tak tau hal nih?" :) apa pun, kena cepat2 recover. What la a very sensitive mood today, kan? anyway, I am only a manusia biasakan, tentulah perasaan sedih, penat tu perkara biasa.

Pagi ni kat opis, musim cuti sekolah, musim orang bercuti. Masalahnya ada yang pergi bercuti meninggalkan beban kerja pada aku. Lagi la hangin. Pagi2 kena buat keje dia dulu. Aku ni selalu jadi mangsa keadaan. Orang ni cuti bersalin keje dia aku buat, orang tu cuti bersalin keje dia aku buat. Selalu, I will take it as a challange. Aku boleh buat. Tapi hari ni rasa penat. Penat yang amat sangat. I don't know where should I throw my unsatisfied feeling. Where should I put all the 'tak puas hati' hal ni? And, as usual, akak telan aje la... ni la manusia nama azila, suka ke, tak suka ke, sedih ke, gembira ke, .. I will kept it..deep inside my heart. Orang cakap yang pedih2, yang menyakitkan hati (biasalah manusia, bukan sedar pun apa yang dia cakap tu mengguris hati orang lain, tapi kalau dia kena, tau la pulak marah!) Tu yang hari ni rasa nak nangis. Rasa puas sangat. Lega. Puas. Dah lama rupanya tak nangis..hehehehe

Lagi satu, pagi2 lagi, PA Managing Director call, bgtau dia on leave today. What else? kena cover dia la...aiyooo...dah la kat department ni 3 orang cooti..kena pulak stand by kat bilik MD. Matilah aku.

No comments:

Hidup ini penuh dengan dugaan, Tak ikut?
Penakut. Kalau ikut? eeii..eii..sukanya dia!!