Thursday, July 16, 2009

Bandung: Day 3




antara pemandangan yang dapat dilihat disepanjang perjalanan di Pekan Bandung

Hari ketiga memang dah rancang nak jejak Factory Outlet. Cuma, awal2 dah bagitau wawan tak mahu pergi banyak2 FO, memadai dapat cari sehelai dua baju hadif sudah ok...kata cam tu la konon...hahahha. Hubby pun dah bising pasal saya dok pilih punya pilih, end up keluar dari FO dgn tangan kosong. Rasa tak berkenan dgn design dan material. Mungkin saya sedikit high taste di situ, tapi apa ada hal kan..selalu sehelai t-shirt guess di butik harganya mencecah RM100, tetapi di bandung, walaupun beza sedikit dari segi material, harganya hanya dalam lingkungan RM20-30. Murahkan? No wonder, t-shirt Hadif, bila dihitung apabila tiba di rumah berbelas-belas helai jumlahnya...hahahahha. Hubby kata, selang sejam hadif boleh tukar baju raya...hahahahah.

Kalau jeans dan baju2 utk kaum lelaki, memang banyak pilihan. Untuk saya? emmm..naik masam muka hubby bila lihat saya memilih tetapi tidak satu pun saya beli..tapi saya memang macam tu, kalau tak berkenan, biarlah murah mana pun, memang tak beli. Bak kata orang jugak lah, alah membeli, menang memakai. Mulut mula la mengomel, "yang best tempat membeli belah di Bandung cuma pasar baru..yang lain tu cam tak best aje!" hahahha.

Di Pasar baru harga telekungnya memang murah. Terkujat saya apabila mendengar jurujual membuka harga sepasang telekung yang biasanya jika di Malaysia mencecah RM100++ tak sampai pun seratus. Tidak termasuk lagi tudung2 dan baju2 blouse. Cumanya saya jadi hilang nafsu nak membeli apabila terpaksa bersama-sama dgn warga indonesia yang turut sibuk membeli belah kerana keesokkan harinya penggal persekolahan baru di sana akan bermula.

Tempat favourite saya, kedai kain pemiliknya dari Desa Pandan. Siap dapat minuman percuma lagi..hahaha. Jika sesiapa ke Bandung, kirim salam sama ownernya Mr. Fikri. Banyak diskaun yang saya dapat masa di Kedai ni, pasal saya ugut dia, kalau tak bg diskaun, bekalan gas di apartmentnya di Desa Pandan akan saya potong..hahahah. suka ati je eh? tapi memang murah harga yang dia beri, jauh benar bezanya kalau dibandingkan dgn di Malaysia...


Budak ini sudah boring menunggu mamanya memilih tudung. Dia pun sibuk nak mencuba tudung...tak kisah la Hadif, janji mama aman memilih..hahhahah

Kebanyakkan Factory Outlet berada di tengah-tengah bandar Bandung. Kebetulan Hari minggu di Bandung memang sesak. Macet gitu. Mana tidaknya, orang-orang dari Jakarta banyaknya berlibur ke Bandung, melarikan diri dari kesesakkan Jakarta. Jadilah kami mangsa keadaan gitu..hihihii. Jika minat membeli belah, boleh la tuju Factory Outlet di jalan Dago dan Jalan Riau. Banyak sungguh lah FO kat situ, sampai saya boleh duduk melanguk sementara menanti hubby memilih khakis. hahahahha

antara FO yang sempat dijejaki. Tak ingat nak amik gambar banyak2. Hubby pun bising dok kata tak payah tolong promosikan FO2 itu... :P

gambar ni khas utk tatapan kak shilla...see betapa internationalnya kereta kak shilla.. :P


Hari ini juga kami sempat ke kawasan tempat di mana VCD dan DVD di jual dengan harga 5000 rupiah. Kalau ikut duit kita dalam RM1.75 sekeping. Hello, so cheap meh? macam tak sedar diri saya memilih CD di situ. Hadif pun dapat habuan CD Ben-10 dan Cerita Nabi-Nabi. Sebenarnya tujuan utama ke situ untuk mencari pesanan CD dari yanti; Wanita Berkalung Sorban. Menarik rupanya cerita WBS ini. Menitis air mata saya bila menontonnya. Yang pasti, selepas balik dari Indonesia ini, hubby dah tak marah saya nak tengok cerita Indon..hihihi. Betul kan Yang?


Antara banyak2 FO yang kami kunjungi, Rumah Mode rasanya ok sikit. Lagipun mudah, kerana kalau dah lapar atau dahaga, kedai menjual makanannya ada di dalam kawasan Rumah Mode. Rasanya di sini lah damage yang banyak dari poket hubby...on behalf of Hadif, Mama would like to say thank you to babah..hahahah :P



Penat dah shopping...bergambar la pulak.. :P

Lepas penat menjelajah kami menjamu selera di Jave Bean. Ni kira ala-ala coffee bean la nih. Hadif order mee ayam, hubby order mee kocok dan aku makan sup bontot dgn nasi. Sambil tu kami order brownies. Maveles. Makan dan rehat2 kat situ sambil tunggu wawan.


ok...order time...

melepaskan lelah ...landing kejap..

Lepas makan wawan bawa kami ke Rumah Tas. Ha, masa kat sini baru la wajah hamba allah ini boleh tersenyum. Banyak sungguh pilihan sampai tak terpilih, dan akhirnya membeli juga 2 ketui utk diri sendiri. Tido senyum tau malam tu...hahahahha.

Dalam Trip hari ini, kami sempat berhenti di hadapan Gedung Sate. Mengapa ia dipanggil Gedung Sate, kerana rekabentuknya Ornamen enam tiang dengan bulatan berbentuk mirip penyucuk sate ditempatkan pada puncak atapnya. Gedung ini merupakan Pusat Pemerintahan Kerajaan di zaman jajahan Belanda. Gedung Sate sekarang merupakan tempat pemerintah Gabenor Jawa Barat.


Kesimpulannya, saya sangat gembira kerana dalam trip KL-Jakarta-Bandung-KL ini, saya dapat mempelajari banyak perkara. Dapat menemui sesuatu yang tidak dapat di temui di tanah air sendiri. Justeru itu, tidak hairanlah agenda membeli belah bukan perkara wajib dalam percutian kami ini. Insyaallah, cerita hari terakhir di bumi Bandung akan saya update nanti.

Sampai jumpa lagi...daaa :P

7 comments:

Ibu Double Q said...

HUAHAHAHAHA... MMG SAKAN MAMA SOPING..BOLEH HANNA JOINT DA CLUB HOKEYH..

Intanaziela said...

rosmona: tak shopping bagai pun, beli skit2 je..hubby kata ujung tahun ada rezeki nak bawak pi lagi..hihihih sokaaa :P

Anonymous said...

ya la intan.. kami pun kalo p FO x beli byk sgt brg.. maybe material dia x memenuhi piawaian kami.. hehehe... hubby siap kata.. awak tuh butik² leh la.. kalo kat sini sure xde yg beli sgt.. hahahah...masa kami pergi pun .. kemain ramai lagi manusia nyer.. almaklum la.. org jakarta turun bandung... tuh yg x tahan tgk ramai org... rumah mode pun kami x duk lama... sbb x leh nak pilih brg....tp sempat jugak intan amik gambar kan... hehheh

Intanaziela said...

As: hahahha amik gambar free...tak kena bayar..harus la di ambil banyak2...bukan selalu sampai kan...

re: betul la tu, tak memenuhi piawaian...tapi ada gak la beli sikit2...:P

mc ta said...

wahh.wah..berlibur sakan ibu kat bandung ya..
sup bontot tuh..mabeles ke :-)

Intanaziela said...

mc ta: sakan? ish tak de la...sikit2 sahaja...insyaallah nak repeat balik nanti nih..hahahhaa

re: sup bontot tu sup ekor..maveles..rasanya sama je di mana2...

Unknown said...


Assalamualaikum Tuan/Puan.

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi kami di:

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Kami memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati di Indonesia. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour dan Bali Muslim Tour.

Contact person : Amsyahril
Mobile : +6285263007445
E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.

Hidup ini penuh dengan dugaan, Tak ikut?
Penakut. Kalau ikut? eeii..eii..sukanya dia!!