Tuesday, January 15, 2013

Pancake Sonang Baitu

Abang Hadif sangatlah "picky eater".  Susah betul nak menepati selera dia.  Ada masa jadi "hulk" juga mama dia sebab kita dah penat-penat masak tapi lepas tu dia suh prepare menu yang ikut selera anak tekak dia..hahaha. Ada satu malam tu, belum pun mama matikan enjin kereta dia dah mengadu lapar.  Hangin juga saya ni.  Ye la dengan nak settlekan adik-adik dia lagi, nak review homework dia lagi, nak siapkan bekalan untuk hari esoknya, dia request nak makan pancake.  Tapi hati seorang ibu kan..  penat macam mana pun tak kan sampai hati nak menghampakan permintaan anak.

Saya buat juga lah pancake yang dia minta, tapi mula-mula pancake saya jadi herot petot.  hahahah. marah lagi, tu kan tak berapa jadi.  Tapi lepas hati dah sejuk, alhamdulillah cantik aje jadinya pancake untuk Hadif.  hahahah.  Buat banyak, yang lebihnya buat Dorayaki ala-ala Jusco Bukit Tinggi kah keh keh.  Hadif bawa bekal ke KAFA keesokkan harinya. 

"kenapa pancake yang ni buruk dan yang itu cantik ma?"
"Sebab yang buruk tu mama masak sambil bebelkan abang, yang cantik tu mama dah tak marah, masak dengan kasih sayang Abang!"


"Ni dorayaki mama beli kat Jusco ke?"  Aik macam perli aje anak saya ni..hahahah

yang ni saya tak buat, Mak Lang Hadif belikan di Serai, Empire.  Oklah, tapi bukan pilihan saya sebab terlalu manis! potong kaki okeh.

ini resepi Pancake Sonang Baitu saya.

  • 1 cawan tepung gandum
  • 1 sk baking powder
  • 1 biji telur
  • 1 cawan susu segar
  • 3 sb gula
  • 1 sb minyak
Cara-cara
  1. Satukan tepung gandum dan baking powder
  2. Asingkan kuning dan putih telur. Pukul putih telur sehingga kembang dan putih. Dalam bekas lain, campur kuning telur,gula dan susu. Kacau sebati
  3. Masukkan minyak dan susu td dalam no1. Kacau hingga sebati. Kemudian masunkkan putih telur dan kacau secara kaup balik.
Sedia untuk dimasak atas pan api sederhana besar

Selamat Mencuba!







2 comments:

niL said...

Sangat giler manis kan! Daripada sedap terus jadi tak sedap for me laa...sbb manis nya melampau2

Intanaziela said...

Nily: yes...sependapat mak mertua dgn menantu kah kah kah. akak tak sejiwa la dengan pavlova Serai ni... tak boleh habis makan walaupun berhari2 hahahah

Hidup ini penuh dengan dugaan, Tak ikut?
Penakut. Kalau ikut? eeii..eii..sukanya dia!!