Thursday, January 17, 2008

Kekasih Gelap & Teman Tapi Mesra

Hari ni banyak kerja. Tak de masa nak menulis, sehingga aku memandang jam dinding yang besar gedabak kat depan aku ni..dah dekat 4:30 ptg rupanya. Sebenarnya tak de isu nak menulis, sehinggalah aku dapat email berantai2 dari opismates. Kalau kat opis ni biasalah, yang isteri orang nak kawan dgn suami orang, yang suami orang nak kawan dgn isteri orang. Aku tak penah amik pusing. Lantak dioranglah ek, tapinya,..tak kan nak bersubahat. Yang itu yang aku tak sanggup. Heran jugak bila dipikir2, apa yang perlunya "kekasih gelap" or "teman tapi mesra" nih? Pada aku merapu. Nak diri dimanja@dikasihi pun, biarlah pada tempatnya. Tak kan dosa dan pahala kena tolak ketepi. Aku bukanlah seorang yang baik, berlagak baik atau macam baik. Hanya manusia biasa. Berstatus seorang isteri, bergelar seorang mama. Hidup aku untuk keluarga, dan keluarga adalah segala2nya. Bersuamikan seorang lelaki yang bekerja di luar persisiran pantai atau bahasa biasanya offshore, dah tentulah suami ku itu selalu jauh dari ku. Selalunya waktu2 berjauhan itulah mcm2 hal berlaku. Anak sakit, bateri kete kong, itu jadilah...ini jadilah...pendek kata, kesabaran ku selalu teruji. Menguruskan anak (walaupun seorang, tapi tetap menuntut seribu kesabaran!) secara bersendirian, melalui hari malam tanpa suami disisi 14 Hari! Sumpah, tak pernah ada rasa sunyi. Masih ada jalan untuk berhubung. Telefon, internet... dan selain dari itu, aku masih punya family. Jadi aku tak pernah nampak keperluan "kekasih gelap" dan "teman tapi mesra" ini. Masih luas bumi Allah ini..kalau ndak melepaskan kesunyian, masih banyak caranya. Musykil aku, kenapa kena buat perkara yang salah. Tambah menyedihkan, yang buat perangai ini bukannya muda belia. Masing2 dah jadi ayah orang, mak orang.

Bila ditegur, aku dikata tak berada ditempat mereka. Come on lah, I am sick of that statement! Teringat pesan suami "do not give a start". Jangan Mula. Kalau dah mula, susah nak patah balik. Ada jugak yang menegur "jangan percaya sangat pada suami, kita tak tau apa dia buat dibelakang kita" heheheh... tapi pada aku, kalau kita jujur, pasangan kita mesti jujur, kalau ada chatting dgn pompuan dibelakang kita ke?.. haaa..tu jawab dgn Allah la yek..kalau aku dapat tangkap, ...pssst: yang..sendiri mau ingatlah... hehehe


Aku tau aku ni tak selawa orang lain tu (lawa tak de..manis ada kan? ahaks!), bukan tak ada orang yang cuba2 nak amik kesempatan, tapinya pada aku tu semua saje cari penyakit. Aku happy dgn idup aku. Bahagia dgn suami dan anak. Susah senang biarlah bersama. Tak perlu nak idup dalam kekayaan, tapi suffer. Memadailah hanya bersederhana. Jadi isteri ni, mudah sangat nak dapat pahala..dan mudah jugak nak dapat dosa. Setiap yang kita buat ikhlas, insyaalah adalah ganjaran dari Allah.




Ntahlah. Wallahuaklam. Yang buruk tu dari kelemahan aku..dan yang baik itu semestinya dari Allah swt...




Soksek: Tiba2 teringat pada suami yang jauh dimata...tapi dekat dihati...apalah khabar dia hari ni kat offshore tu..


2 comments:

Ibu Double Q said...

woo...en suami dh balik ye...tengah berindu la ni??

Intanaziela said...

cik puan rosmona: Iye..dah seminggu berlalu..nak tunggu lagi seminggu..heheheh

Hidup ini penuh dengan dugaan, Tak ikut?
Penakut. Kalau ikut? eeii..eii..sukanya dia!!