Tuesday, October 27, 2009

Hujung minggu dan Hari Isnin

Jumaat malam dapat sms dari atie. Dia bagitau nak datang umah. Short notice okeh. hahahah. Mula ingatkan nak masak makan tengahari dgn lauk pauk biasa, tapi lepas tu tukar plan. Masak nasik ayam. Lagi pun Hadif gemar makan nasi ayam.

Pagi Sabtu tu, kami dua beranak pi Econsave, beli bahan-bahan nak masak nasi ayam. Beli juga bahan-bahan nak buat puding roti. Tapi tak sempat nak buat puding roti, tukar pada desert je la jawabnya. Sepanjang masa memasak nasi ayam tu, anak bujang saya dok ulang alik ke dapur, tanya "Ma...dah siap ke belum...Mama...dah masak ke belum" Siap je masak, dia makan nasi ayam sampai dua kali tambah. Memang peminat nasi ayam...hahahahah.

Atie dan keluarga sampai dalam pukul 2 petang. Geram sungguh saya dgn si Danish yang montel itu. Puas la saya peluk2..gomol2 dia..sampai jeles anak bujang saya tu..hahahahah. Ok atie, lepas ni boleh la kita bawak anak-anak bujang kita outing bersama.

Malamnya opah dan onyang hadif tidur di rumah. Ahad pagi saya ke Tesco Shah Alam, hantar rantai tangan saya yang asyik tercabut. Kalau tak disebabkan harga emas yang melampau, maunya saya tukar aje...huh. tak lama pun di Tesco, sempat beli barang dapur sikit lepas tu terus balik. Maklumlah anak bujang saya tu tinggal dgn onyangnya sahaja di rumah. Oleh kerana saya di serang sakit kepala, saya boleh terlelap petang tu. Jarang sekali saya tidur diwaktu siang. Memang lari dari kebiasaan. Tak jadi lagi lah puding roti saya..huhuhu.

Ini cerita pagi tadi. Saya mengamuk dengan anak bujang saya. Mana tidaknya, masa nak keluar dari rumah, saya pesan pada dia, ambil beg sekolah, dan masuk dalam kereta. Masa tu saya bawa plastik sampah nak di letakkan dalam bekas sampah. Lepas tu saya pun kunci pintu dan masuk kereta. Sampai di simpang Kelab Golf Bukit Kemuning, saya perasan beg sekolah Hadif tak ada. Apa lagi, bermula la episod hangin satu badan. Manalah mama dia tak marah, kota mainan dia boleh pulak dia ambil. Beg sekolah dia tak ambil, terus masuk kereta. Bila mama dia dah marah, dia diam aje. Terpaksalah saya berpatah balik ke rumah untuk mengambil beg sekolah anak bujang saya itu. Bila saya beri beg pada dia, teruslah air mata dia berjurai-jurai turun. Kasihan pula rasanya melihat anak bujang itu kesedihan. hahahah.

Lepas masuk kereta balik, saya peluk dia. Saya terangkan kepada dia, mengapa saya marah sangat dengan sikap dia pagi ini. Mujur juga saya cuti pagi ini. Bayangkan kalau hari-hari biasa terpaksa berdepan dengan situasi ini. Longlai rasa badan....

Sampai di sekolah dia, muka dia masih lagi masam dan kelat. hahahaha. Maklumlah, mood dah swing pagi-pagi dah kena marah. Teacher pun tegur kenapalah Hadif yang selalu ceria jadi masam mencuka. Saya panggil dia, saya peluk dia lagi. Lepas tu barulah ceria balik wajah kesayangan saya tu...oooo nak kena pujuk lagi rupanya. Hadif...Hadif...

Memang selalu kalau kena marah dengan saya kalau disebabkan kesalahan dia, dia tak akan menangis, tetapi lepas saya cool, saya akan peluk dia, dan terangkan kenapa dia patut dimarahi, dia akan menangis. Konon-konon menyesal diatas perbuatan dia la tu. Sejak dia dah besar ni, dah makin faham apa yang kita cakap, jarang rasanya saya marahkan dia. Bila tinggal berdua di rumah disepanjang babah dia di tempat kerja, dialah kawan, dialah peneman. Jadi bila saya marahkan dia, jauh disudut hati saya juga merasa sedih. Tapi ini normalkan, proses membesarkan anak. Kena sabar banyak-banyak, tapi tetap kena dimarahi supaya dia akan lebih bertanggungjawab dalam setiap perbuatan dan perlakuan dia. Masih teringa2 ucapan maaf dia tadi. So sweet. "I am sorry mama...hadif tak buat lagi ..."

Time ni, tinggi pun tak sampai paras pinggang babah..
tapa sekejapnya anak bujang saya dah tinggi separuh dari ketinggian mamanya...hahahah

Semoga buah hati pengarang jantung Mama dan babah ini membesar menjadi seorang anak yang soleh dan berguna, mendengar kata, menyenangkan hati Mama dan Babah. Amin.

3 comments:

Ana said...

abg Hadif budak baik..harap auni beso nanti jadik cam abg hadif yekk..

eraerzarusli said...

huhu...

kalaulah empat..cemana agaknya. terus2 lah tabah hendaknya kau dengan anak (dan soon, anak2).

aku pening beb! hahahaha

Intanaziela said...

Era: aku tabik spring kat ko 40 kali tau..seorg pun aku dah gigil beb..hahahah tapi bestkan ada anak...aku nak gak anak ramai tapi tak de rezeki lagi...pray for me pleaseeeee...

Hidup ini penuh dengan dugaan, Tak ikut?
Penakut. Kalau ikut? eeii..eii..sukanya dia!!